Wallpaperflare.Com Wallpaper

Nauticworx: duurzaamheid, inclusiviteit en samenwerking

12 december 2024

Ze zijn nog maar net live, maar merken nu al dat ze een product hebben waar de sector op zat te wachten. Nauticworx, opgericht door Friso Visser is in september gestart met een platform dat scheepseigenaren, charterers en brokers bij elkaar brengt.

“Ik kwam erachter dat er een bepaalde vraag en behoefte was onder de verschillende partijen, waar niemand nog op inspeelt,’’ vertelt Friso. Dat werd Nauticworx. Een digitale omgeving die het makkelijk maakt om, in het begin, anoniem met andere partijen in contact te komen.

“Als je een schip in de haven ziet liggen, kan dat van alles betekenen’’, legt Friso uit. “Misschien is het te koop, misschien is het beschikbaar voor chartering, misschien moet er een reparatie gedaan worden. Maar je weet ook niet direct wie de eigenaar is of je loopt ook niet zomaar aan boord om te vragen of je het schip kunt huren.’’ Vaak gaat dat via een broker, een tussenpersoon tussen jou en het schip dat je nodig hebt. Of via een tender. “Dat werkt allemaal goed wanneer je over een maand of acht een keer een schip nodig hebt, maar het is lastiger wanneer je volgende week of over twee weken een uitdaging hebt en een schip nodig hebt.’’

De scheepseigenaar, charterer en makelaar bij elkaar

Friso legt uit hoe Nauticworx hierbij kan helpen. “Nauticworx is een online platform waar de drie partijen die actief zijn in deze industrie, de scheepseigenaren, charterers en makelaars, elkaar kunnen ontmoeten op een veilige manier.’’ Op het platform kan men precies aangeven wat hij nodig heeft en waar. Maar andersom werkt het ook: wat heeft hij aan te bieden en waar. “Als er een match is op alle criteria, regio, beschikbaarheid, type schip en functionaliteit, word er een connectie gemaakt tussen de partijen’’, legt Friso uit.

Hoe gaat dat dan in zijn werk?

“Als je een schip aan te bieden hebt, wil je eigenlijk nog niet direct laten zien dat jij dat bent. Maar je kunt dan dus wel zeggen dat je in een bepaalde periode een schip beschikbaar hebt in de regio ‘Noordzee’. Degene die een schip nodig heeft, of de broker, ziet dat. Hij kan dan op de knop ‘inquire’ drukken. Als scheepseigenaar krijg je dan een bericht waarin staat wie er interesse heeft in jouw schip. Dan is de keus aan jou: wil je daar zaken mee doen of niet?.’’ Als de scheepseigenaar ervoor kiest om in zee te gaan met de aanvrager verdwijnt de anonimiteit. Friso: “Na het accepteren van de samenwerking laat het platform aan de aanvragen zien wie je bent en welk schip het betreft. Vervolgens kun je op het platform de transactie en overige afspraken maken.’’

Duurzaamheid en inclusiviteit

Afgezien van de wens om snel aan een schip te kunnen komen, springt Nauticworx in op een andere wens van de gebruiker. Friso: “Als je een project doet op een bepaalde locatie, wordt er vaak door lokale overheden gevraagd om met lokale partijen te werken. Dit kan lastig zijn, omdat je deze partijen niet kent en niet kunt vinden. In Nauticworx kun je vinden welke lokale schepen beschikbaar zijn. Op die manier kun je werken met de lokale partijen. Ook is het zo duurzamer, er hoeven geen lange afstanden afgelegd te worden door een schip om op de locatie te komen. Er is namelijk een lokaal schip dat hetzelfde werk uit kan voeren.’’