Nederlandse startup CMT Internaonal realiseert doorbraak in circulaire scheepsontmanteling
Schepen van 300 meter in plakken snijden als een brood bij de bakker? Het klinkt ongelofelijk, maar de Nederlandse startup CMT Internaonal hee samen met Huisman een grote stap gezet om dat werkelijkheid te maken. Op 12 december werd met succes een prototype getest van een unieke zaagdraad, waarmee uiteindelijk schepen snel en precies in plakken en blokken gesneden kunnen worden. Deze innovae maakt een duurzamere en efficiëntere aanpak van scheepsrecycling mogelijk.
Een revolutionaire techniek voor scheepsontmanteling
De test, bijgewoond door belangrijke stakeholders waaronder kabinetsgezant Kees van der Staaij en
gedeputeerde Arne Weverling van Zuid-Holland, toonde aan dat de zaagdraad door staal snijdt “als
een mes door de boter,” aldus CMT-oprichter Frank Geerdink. De zaagdraad is de eerste stap in een
volautomatische systeem dat schepen gaat verwerken tot schoon staalschroot, een essentiële
grondstof voor de groene staalindustrie. Dit creëert een circulaire oplossing die zowel de maritieme
als de staalindustrie ten goede komt.
Traditionele scheepsloopmethoden voldoen vaak niet aan de milieukundige en veiligheidseisen.
CMT's technologie biedt hier een veilig, efficiënt en milieuvriendelijk alternatief voor. De hoge
snijsnelheid en duurzaamheid van de zaagdraad zorgen voor een hoge capaciteit, waardoor het
proces economisch concurrerend is met tradionele sloop. CMT geeft zelf de voorkeur aan de term
'ontmanteling', omdat het streven is om materiaalhergebruik te maximaliseren en afval te
minimaliseren.
Ondersteund door strategische partners en financiers
Met steun van investeerders zoals Sojitz Corporation en Jansen Recycling Group (Dordrecht), en mede
dankzij financiering van de Europese Unie (Kansen voor West subsidie), is de succesvolle test een
belangrijke stap naar opschaling. CMT plant de oprichting van een pilotwerf met een capaciteit van
meer dan 50 schepen per jaar, met als doel wereldwijde uitbreiding om aan de groeiende vraag naar
duurzame scheepsrecycling te voldoen. Deze uitbreiding is cruciaal gezien de verwachte toename van
schepen die de komende jaren ontmanteld moeten worden en het huidige gebrek aan verantwoorde
faciliteiten.
“Deze veelbelovende technologie biedt nieuwe mogelijkheden voor onze maritieme sector om sneller
te verduurzamen. Daarnaast groeit de mondiale markt voor duurzame ontmanteling van schepen en
dat betekent in potentie economische kansen voor ons land.” aldus Kees van der Staaij. Arne
Weverling voegde daaraan toe: “De maritieme sector neemt een belangrijke plaats in binnen onze
provincie. Wij willen deze karakteristieke Zuid-Hollandse sector behouden en versterken en zeëen
daarbij in op innovatie. CMT is een mooi voorbeeld van hoe de sector innoveert.”
CMT nodigt geïnteresseerde partners en investeerders uit om samen te werken aan een duurzamere
toekomst voor de scheepvaartindustrie. De baanbrekende technologie is klaar voor brede toepassing
en belooft een aanzienlijke milieu- en economische impact wereldwijd.