Nieuw Combat Support Ship voor de Koninklijke Marine arriveert op werf Damen Naval
Combat Support Ship (CSS) Den Helder (A834) is vanochtend in Vlissingen gearriveerd na het afronden van een succesvolle eerste proefvaart. Het nieuwe bevoorradingsschip voor de Koninklijke Marine vertrok op 16 november van de Damen Naval-werf in Galați, Roemenië voor haar Sea Acceptance Tests (SATs) en ligt nu in Vlissingen-Oost voor een aftimmerperiode. De komende maanden worden de laatste werkzaamheden uitgevoerd voordat het CSS in het voorjaar van 2025 wordt overgedragen aan het Commando Materieel & IT (COMMIT) van het Ministerie van Defensie.
"Het is fantastisch om CSS Den Helder aan de kade in Vlissingen te hebben liggen", aldus Damen Naval Algemeen Directeur Roland Briene. “Het ontwerpen en vervolgens samen met talrijke toeleveranciers bouwen van een groot en complex marineschip als het CSS is een proces van jaren en het is mooi om het resultaat van het harde werk nu te kunnen bewonderen. Dit unieke schip is het eerste van een hele reeks schepen die wij als nationale marinebouwer en strategische partner van Defensie de komende jaren aan de Koninklijke Marine gaan leveren. Samen met onze nationale toeleveranciers versnellen en intensiveren we de komende programma's voor de vernieuwing en versterking van de vloot. In Vlissingen zijn we al bezig met de uitrol van de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie, die steeds meer politieke steun krijgt. We brengen de kern van de marinebouw terug naar Vlissingen en Zeeland en geven daarmee een belangrijke impuls aan de regio.”
Damen Naval CSS-Projectdirecteur Arjan Risseeuw nam deel aan de gehele proefvaart van Galați tot aan Vlissingen. “We hebben onderweg een groot aantal SATs uitgevoerd en verschillende noodscenario’s aan boord nagebootst om te kijken hoe het schip reageert. We zijn erg tevreden over hoe de proefvaart is verlopen en de samenwerking tussen de verschillende partijen aan boord: onze engineers en commissioners, de bemanning en COMMIT. Het is een geweldig schip en een echte versterking van de ondersteuning en bevoorrading van onze eigen vloot en onze NAVO-partners.”
COMMIT Projectleider CSS kapitein ter zee Joost Meesters sprak zijn vertrouwen uit dat de Koninklijke Marine er een “mooi en robuust schip” bijkrijgt. “We hebben tijdens de proeftocht geen grote problemen gevonden en vooral de voortstuwing presteert goed. “CSS Den Helder is naast Zr.Ms. Karel Doorman de tweede tanker en die hebben we hard nodig voor de permanente bevoorradingscapaciteit van de Koninklijke Marine. Het idee was om een robuuste tanker aan de vloot toe te voegen en ik heb er vertrouwen in dat we na het afwerken van de restpunten binnen afzienbare tijd dat doel hebben bereikt.”
De proeftocht is een belangrijk onderdeel van de bouw van een schip en bij uitstek bedoeld om het hele schip te testen, vertelt Commandant van het CSS, kapitein-luitenant ter zee Stefjan Veenstra. “Het was noodzakelijk dat we uit Roemenië vertrokken met een robuust schip. Gezien het gebied waar we doorheen voeren, hadden we niet de optie om bij problemen terug te gaan. Het schip moest dusdanig goed zijn om de hele terugvaart te doen en dat is gelukt.”
CSS Den Helder is de vervanger van de in 2014 uit dienst gestelde bevoorrader Zr.Ms. Amsterdam. Het hypermoderne bevoorradingsschip kan marineschepen voorzien van brandstof, munitie, water, voedsel en reserveonderdelen. Het CSS is wereldwijd inzetbaar en kan onder hoge dreiging opereren, beschermd door fregatten. Daarnaast kan het worden ingezet voor het bieden van noodhulp en transport van goederen. Het schip is straks voorzien van een Role-2 medische faciliteit en kan een helikopter meenemen. Het bijna 180 meter lange schip krijgt een 75-koppige bemanning en kan nog eens 75 mensen aan boord nemen.
Den Helder heeft ongeveer net zoveel laadcapaciteit als grote halfzus Zr.Ms. Karel Doorman. Aan boord is ruimte voor 7.600 m3 diesel (F76) inclusief eigen gebruik, 1.000 m3 helikopterbrandstof (F44) incl. eigen gebruik, 226 m3 drinkwater, 290 m3 ureum, 434 ton overige goederen waaronder munitie en 24 containers. Daarnaast heeft het schip twee 40-tons kranen. De nieuwe tanker moet, ook in slecht weer, een taakgroep van zes schepen kunnen ondersteunen.
In december 2020 werd het eerste staal gesneden voor de bouw van het schip in Galați, Roemenië, gevolgd door de kiellegging in juni 2021. Het schip werd in meerdere modules gebouwd en op 11 april 2022 werd een groot deel van de romp te water gelaten. De romp werd vervolgens naar het droogdok gesleept, waar het werd samengevoegd met de andere modules. In mei 2023 verliet het schip het dok en kwam het aan de kade in Galați te liggen voor verdere werkzaamheden en de inbedrijfstelling. Precies 48 maanden na het eerste staal, ligt het schip nu aan de kade in Vlissingen voor de laatste werkzaamheden. In 2025 wordt het schip gedoopt en wordt het overgedragen aan COMMIT voor de plaatsing van de gevechtssystemen. De indienstelling staat gepland voor de tweede helft van 2025, waarna het CSS in 2026 wordt overgedragen aan het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK).