Afbeelding Van Whatsapp Op 2024 10 02 Om 15.49.37 80D3aa44

NMT actief betrokken bij plannen voor klimaatdoelstellingen

10 oktober 2024

Van 30 september tot en met 4 oktober kwam de Marine Environment Protection Committee (MEPC) bijeen in Londen. Dit IMO-committee houdt zich bezig met de realisatie van de klimaatdoelstellingen. Deze zijn taakstellend: 20% emissiereductie in 2030 (t.o.v. 2008), 70% in 2040 en net-zero emissies per 2050. Dat is mondiaal gezien en om dit te bereiken moet er veel veranderen.

Zo moeten fossiele brandstoffen worden uitgefaseerd en hernieuwbare brandstoffen moeten worden ontwikkeld en opgeschaald. Om dit veranderingsproces te activeren, te stimuleren en te beheersen is beleid nodig. De MEPC houdt zich met name hiermee bezig en maakt bindende afspraken over hoe die doelstellingen worden bereikt. Dit gebeurt met behulp van regelgeving en codes.  Er nemen naast de vele nationale delegaties en internationale koepels ook allerhande ngo's deel, zodat er met een breed perspectief gekeken wordt en er een groot draagvlak is en blijft voor het nemen van ingrijpende maatregelen. De MEPC werkt vanuit een consensusmodel en er is dus geen sprake van veto stemmen en zelfs niet van een democratische meerderheid. Het gaat hier om het vinden van consensus en dat betekent "geven en nemen". 

NMT is betrokken 

Er was ook deze keer, MEPC82, een volle agenda met onderwerpen die relevant zijn voor de maritieme maakindustrie (MMI). NMT kon onder de vlag van de NL-delegatie deelnemen. Directe invloed op besluitvorming hebben we vanuit deze rol niet, maar in voorbereidende overleggen met overheid en stakeholders kunnen we ons geluid goed laten horen en ons effectief inspannen om de belangen te behartigen van de MMI. Belangen zoals het borgen van gezonde business cases voor onze industrie en haar klanten en het zekerstellen van een level playing field. En zo ondersteunen we ook het Nederlandse innovatievermogen door kansen te zien en hierop in te spelen. Hierdoor zorgen we dat de overheid goed op de hoogte is en blijft van de belangen van de MMI en zijn we in de mogelijkheid om expertise aan te leveren door het NMT-ledennetwerk te betrekken.  

Hoofdzaken 

Om dit overleg met zoveel stakeholders te organiseren hanteert IMO een werkwijze waarbij de agenda wordt opgedeeld. Er worden werkgroepen geformeerd die besluitvorming door de Central Committee voorbereiden. NMT nam deel aan de werkgroep "Air Pollution and Energy Efficiency". Hieronder 10 highlights: 

  1. Emission control areas (SECA's en NECA's) voor Canada Arctic en Norwegian Sea opgenomen in Marpol; 

  1. Biofuels worden opgenomen in de GISIS module; 

  1. De Green House Gas (GHG) mid term measures zijn verder ontwikkeld. Verdere ontwikkelstrategie tussen MEPC82 en 83 is afgestemd; 

  1. De GHG short term measures zijn geëvalueerd door de werkgroep Air Pollution and Energy Efficiency (APEE). Er zal met name worden bijgestuurd op CII. Er is overeenstemming over de strategie waarmee deze aanpassingen verder worden ontwikkeld; 

  1. Er is overeenstemming over een richtlijn ten aanzien van de samenstelling en fijnmazigheid van de DCS-data; 

  1. De NOx Technical Code 2008 (NTC2008) wordt aangepast voor wat betreft de certificering van reeds geïnstalleerde motoren die een significante update hebben ondergaan - het besluit is voorbereid ten behoeve van MEPC83 (april 2025). Ook zijn de richtlijnen voor de inhoud van het emissie testplan voor motoren opgesteld. Deze worden gepubliceerd na het formele besluit tot aanpassingen NTC2008; 

  1. Overeenstemming over een aantal aanpassingen op de richtlijn voor ballastwater monitoring met betrekking tot rapportage; 

  1. Voor het verder ontwikkelen van beleid op het gebied van emissiefactoren in waswater van EGCS (scrubbers) is het plan van aanpak bijgesteld. Er wordt na de MEPC83 een groep van experts (GESAMP) betrokken ter ondersteuning van de werkgroep; 

  1. Met betrekking tot de sloop van schepen is afgesproken dat de Hong Kong conventie zal worden gesynchroniseerd met de Basel conventie; 

  1. De Nusa Penida Islands en Gili Matra Islands zijn erkend als Particulary Sensitive Sea Areas (PSSA). 

Een goede samenvatting van MEPC82 is, of wordt binnenkort, gepubliceerd op: https://www.imo.org/en/MediaCentre/MeetingSummaries/Pages/MEPC-default.aspx. 

Vervolg 

De volgende bijeenkomst van de Marine Environment Protection Committee is gepland van 7 tot 11 april 2025. De week hieraan voorafgaand komen zowel de werkgroep GHG als APEE bijeen. Werkgroep GHG zal in februari 2025 nog een tussentijds overleg voeren, een zogenaamd Inter Sessional Working Group (ISWG) om zoveel mogelijk voortgang te borgen. In te tussentijd wordt in zogenaamde Correspondence Groups (CG's) verder samengewerkt aan de urgentste onderwerpen. Zo blijft de boel goed in beweging en kan ook tijdens de volgende MEPC een uitdagende agenda worden afgewerkt. 

Als je vragen hebt over deze onderwerpen of het MEPC kun je contact opnemen met Peter Wasser, Sectormanager Duurzaamheid en Klimaat, via wasser@maritimetechnology.nl .