Maritiem Museum

NMT X Maritiem Museum: De Nederlandse scheepsbouw komt op stoom, deel 2

7 augustus 2024

Het Maritiem Museum in Rotterdam bestaat 150 jaar. Om dit te vieren zijn er gedurende het jaar verschillende activiteiten. Het jaar wordt afgesloten met een tentoonstelling over scheepsbouw. In de aanloop naar deze tentoonstelling werken NMT en het Maritiem Museum samen aan een reeks artikelen in de serie - De Nederlandse scheepsbouw komt op stoom.

Voortstuwing

In het vorige artikel in deze serie ging het over stoomvoortstuwing. Conservator bij het Maritiem Museum Jan Briek legde uit hoe dat werkt. Ook vertelde hij over de stadsgraanzuiger. Als tussenartikel gaat het deze keer over een andere vorm van voortstuwing.

Na stoomvoortstuwing kwam de dieselmotor om de hoek kijken. Dit wordt in de scheepvaart gebruikt in de vorm van dieselelektrische voortstuwing. Hierbij wordt energie opgewekt met een generator. De dieselmotor drijft de generator aan en de generator levert stroom voor de motor(en).

Uiteindelijk gaat het erom dat een schip vaart. En dus vooruit gaat. Om dat voor elkaar te krijgen zorgt de motor voor beweging in de schroef.

De dieselmotor had tijd nodig

Toen de dieselmotoren uitgevonden werden, werden deze niet direct veelvuldig gebruikt. In het begin konden  dieselmotoren namelijk nog niet zoveel vermogen leveren als het stoomvoorstuwingssysteem.

Voor het volgende artikel in deze serie gaan we in gesprek met iemand van het Maritiem Museum over de tentoonstelling die daar aan het eind van het jaar te zien zal zijn.