Sectormanagement In Beeld

Sectormanagement in beeld

30 oktober 2024

Ruimtelijke Ordening

Motie Tweede Kamer aangenomen: In kaart brengen knelpunten woningbouw en de maakindustrie

De Tweede Kamer heeft de minister van Economische Zaken gevraagd in kaart te brengen waar de woningbouwopgave de maakindustrie bedreigt.  NMT is bezig om samen met andere brancheverenigingen, die delen van de maakindustrie vertegenwoordigen, een beeld te schetsen. Met dit beeld kan  aan EZ een helder beeld gegeven worden van de knelpunten. NMT roept alle leden op om ruimtelijke knelpunten, of dat nu woningbouw of andere ontwikkelingen zijn, bij ons te melden.

SEA-TEC Göteborg

Op 15 en 16 oktober was er een periodieke bijeenkomst van SEA-TEC. Deze vond plaats bij Manta Marine Technologies in Göteborg Zweden. SEA-TEC is onderdeel van de Europese branchevereniging voor scheepsbouw en toeleveranciers SEA-EU (Shipyards' & Maritime Equipment Association of Europe). Binnen SEA-TEC worden technische onderwerpen besproken met collega brancheverenigingen en aangesloten grote bedrijven. Deze keer stond op de agenda:

  • Europese Maritieme Industrie Strategie;
  • circulariteit en ship dismantling;
  • de Data Act Regulation, EU wetgeving;
  • PFAS, ontwikkelingen, mogelijke belemmeringen en voortgang in regelgeving PFAS door ECHA en impact op onze Industrie;
  • status en ontwikkelingen in Carbon Capture (OCCS);
  • terugblik op MEPC82 agenda en onderwerpen, Air Pollution and Energy Efficiency en Green House Gas;
  • visie op digitalisering;
  • MASS, Maritime Autonomous Surface Ships.

NMT kan via SEA-EU het geluid van de Nederlandse maritieme maakindustrie goed bij de Europese Commissie laten horen.  Meer informatie over SEA-TEC of één van bovenstaande onderwerpen kan worden opgevraagd via: wasser@maritimetechnology.nl

Infrastructuur

N3-Papendrechtsebrug

Op 17 november vond er op uitnodiging van Rijkswaterstaat een gesprek plaats met een diverse leden van NMT over de aanstaande stremming van de N3-Papendrechtse brug. Het was een open gesprek over de technische (on)mogelijkheden om gedurende het groot onderhoud van de brug doorgang van de hoge scheepvaart mogelijk te maken. Het was een open gesprek waar in een brainstorm tot interessante, mogelijke oplossingen gekomen is. De ideeën worden op haalbaarheid getoetst en op korte termijn wordt een vervolggesprek gehouden.

Dat er op dit relatief vroege moment in de planning met de maritieme maakindustrie wordt overlegd is zeer positief. Echter is de N3-Papendrechtsebrug is onderdeel van een portfolio-aanbesteding. Nieuwe ideeën over tussentijdse openingen zijn geen onderdeel van die aanbesteding. De nieuwe ideeën zouden door partijen die het eerste project in de portfolio-aanbesteding hebben verloren, kunnen worden aangemerkt als belangrijke vóór informatie waardoor zij een nieuwe aanbesteding zouden kunnen afdwingen.

Sluisverruiming Kornwerderzand

NMT heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat in een brief laten weten dat de sluisverbreding er ondanks de grote kostenstijging moet komen. Het bedrijfsleven heeft zich op unieke wijze achter het project geschaard door op voorhand een bijdrage van € 26,5 mln toe te zeggen. Wij zijn van mening dat een extra bijdrage vanuit het bedrijfsleven niet bespreekbaar is. Dit omdat de risico’s van de algemene prijsstijgingen en de aanvullende eisen en wensen die gesteld worden niet op het bord van de ondernemers in de regio mag komen te liggen. De verruiming van de sluis biedt grote economische kansen voor de regio. Grotere schepen die de regio kunnen bereiken zullen de handel, innovatie en het aanboren van nieuwe marktsegmenten stimuleren. NMT heeft aangeboden mee te willen denken over alternatieve financieringsbronnen.

Vorige week is er een gesprek geweest tussen de provincie en de minister, het project is niet van de baan.

Er wordt naarstig gezocht naar financieringsmogelijkheden voor de twee beste (en duurste) oplossingen. Uitvoerder RWS zou het liefst alleen maar onderhoud aan de bestaande situatie plegen en daarmee de sluisverruiming zo’n 25 jaar uit te stellen. Dat is voor de provincies en NMT onbespreekbaar. Het doel is om vóór het MIRT-debat in de Tweede Kamer  financieringsmogelijkheden in kaart te hebben, zodat de Tweede Kamer kan besluiten tot de sluisverruiming.

Arbo

Startdag Arbeidsinspectie: Eerlijk, veilig en gezond werken op jacht- en scheepswerven

Op 16 oktober 2024 organiseerde NMT samen met onze leden Royal Van Lent Shipyard Amsterdam en Damen Shiprepair Amsterdam een bijeenkomst waar leden van de NMT Commissie Arbo en Milieu en 25 inspecteurs van de Arbeidsinspectie met elkaar in gesprek gingen over het veilig en gezond werken op scheepswerven. Ook de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) en Hiswa-Recron waren aanwezig. De indrukwekkende rondleidingen over beide werven hebben de inspecteurs een goed beeld gegeven van de werkzaamheden op een scheepswerf. Inmiddels hebben verschillende werven een aankondigingsbrief van de Arbeidsinspectie ontvangen.

Voor meer informatie over de actie en de wijze waarop leden zich kunnen voorbereiden op een bezoek van de NLA kunnen zijn gaan naar www.nlarbeidsinspectie.nl/scheepswerf.

Binnenvaarttafel

NMT is lid van de Binnenvaarttafel. In dit overleg worden stevige gesprekken gevoerd over relevante zaken en de vele uitdagingen die de binnenvaart kent. En zijn vertegenwoordigers van ministeries, branchevereniging en uitvoeringsorganisaties die met de binnenvaart te maken hebben. We stonden stil bij diversiteit van de binnenvaartvloot, de kansen op het gebied van digitalisering, de opgave met betrekking tot de energietransitie en uitdagingen met betrekking tot het veranderende klimaat en de impact op de bevaarbaarheid van de vaarwegen.