Binnenhof 800X280

Update maritieme dossiers van Minister van Infrastructuur en Waterstaat

26 september 2024

In aanloop naar het commissiedebat Maritiem van 3 oktober heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Minister Madlener, een verzamelbrief gestuurd over de maritieme dossiers. Hierbij de belangrijkste ontwikkelingen voor de maritieme maakindustrie op een rij:

Verduurzaming binnenvaart

In de voorjaarsnota voor 2024 is €240 miljoen aan Klimaatfondsondersteuning toegezegd voor de verduurzaming van de binnenvaart. Met behulp van deze middelen kunnen ondernemers in de binnenvaart, vooruitlopend op de invoering van ETS2 opt-in in 2027, alvast investeren in verduurzamingsmaatregelen in de vroege opschalingsfase. 

Daarnaast worden er middelen vrijgemaakt voor een programma-aanpak ‘Energietransitie Binnenvaart’ met als doel kennis te delen over technische en economische mogelijkheden voor innovatie en verduurzaming. Er kunnen afspraken worden gemaakt over het wegnemen van knelpunten, bijvoorbeeld knelpunten die betrekking hebben op randvoorwaardelijke investeringen in infrastructuur voor hernieuwbare vormen van energie, zoals groene waterstof. 

Certificering

Het is goed voor onze leden om te weten dat voor de schepen die, door het ontstane tekort aan keuringscapaciteit vanwege de schorsing van de NBKB, hun certificaat dreigen te verliezen, het certificaat door ILT met een half jaar wordt verlengd als zij niet op tijd door een andere keuringsinstantie geholpen kunnen worden.
Voor specifieke scheepstypes (bilgeboten, vuilwaterschepen, sloplichters en bunkerboten) waarvoor onvoldoende keuringscapaciteit in de markt beschikbaar is, voert ILT zelf de keuringen uit.

Zeehavens

Binnen Europa staat de havenstrategie hoog op de agenda. Vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Clingendael China Centre de opdracht gekregen voor een onderzoek naar de mogelijkheden van inzet van een strategisch beleidskader op Europees niveau. Dit om ongewenste invloeden van landen als China in havens tegen te gaan. Dit onderzoek geeft aanleiding tot de ontwikkeling van een strategisch beleidskader door de Europese Commissie en de Europese lidstaten, om buitenlandse invloed in de maritiem-logistieke infrastructuur te verminderen.

Smart Shipping

Toenemende automatisering en digitalisering kunnen bijdragen aan kosteneffectiviteit en veiligheid in de binnenvaartsector en kunnen op termijn een bijdrage leveren aan de oplossing voor het personeelstekort. Daarom is het belangrijk dat de maritieme sector de ruimte krijgt om innovaties met Smart Shipping in de praktijk te kunnen testen. Daarom zullen experimenten onder voorwaarden worden toegestaan. 

Lennaert Rolloos

Lennaert Rolloos Sectormanager Financieringen +31 (0)6 8370 9025