670Ccc0ea5d58

Walstroom voor zeeschepen bij APMT MVII vanaf 2028: jaarlijkse CO2-reductie van bijna 7.000 ton

16 oktober 2024

APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) zal zijn terminal vanaf 2028 voorzien van walstroom. Dat is een belangrijke stap in de verduurzaming van de Rotterdamse haven. Daarvoor heeft het bedrijf een overeenkomst ondertekend met Rotterdam Shore Power, een samenwerkingsverband tussen Havenbedrijf Rotterdam en Eneco. Hierdoor kunnen zeeschepen vanaf 2028 tijdens hun verblijf in de haven van schone energie worden voorzien.

De CO2-uitstoot wordt met bijna 7000 ton per jaar verminderd door het aansluiten van schepen op het elektriciteitsnet bij APMT MVII. Ook de uitstoot van stikstof en fijnstof zal hierdoor dalen. In totaal zullen schepen jaarlijks zo’n 13.000 MWh gaan gebruiken bij de terminal.

Het ondertekenen van de overeenkomst met Rotterdam Shore Power volgt op jaren van voorbereiding en partnerschap. Rotterdam Shore Power en APMT MVII geven samen vorm aan de verdere ontwikkeling en implementatie van walstroomvoorzieningen op de terminal. Naar verwachting zullen de eerste schepen vanaf 2028 gebruik kunnen maken van de walstroomfaciliteiten. Dat is ruim op tijd voor de Europese regelgeving die walstroom verplicht stelt voor containerschepen in 2030.

Gezamenlijke ambitie                                                                                                    

De aanleg van walstroom past binnen het doel van APMT MVII om de meest duurzame en efficiënte toegangspoort van Europa te worden. “Het aanbieden van walstroom aan onze klanten is een logische volgende stap in onze wereldwijde strategie om de uitstoot van de maritieme sector te minimaliseren”, aldus Harold Kunst, CEO van APMT MVII. “Deze samenwerking met Rotterdam Shore Power is een belangrijke stap in onze gezamenlijke ambitie om de haven van Rotterdam een voorloper in de wereld te maken op het gebied van duurzaamheid.”

Ook Rotterdam Shore Power sluit zich aan bij die boodschap. “Met deze samenwerking voegen we een derde deepsea terminal toe aan ons walstroomportfolio”, laten directeuren Ina Barge en Tiemo Arkesteijn weten. “Dit is een belangrijke stap in het verduurzamen van de Rotterdamse haven en het verminderen van de uitstoot.”’

Flinke stap in duurzamer maken haven

“Walstroom is een effectieve manier om de uitstoot van de scheepvaart terug te dringen, en zorgt er ook nog eens voor dat schepen aan de kade geen herrie maken”, zegt Brigit Gijsbers, plaatsvervangend directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Het is mooi om te zien dat de Rotterdamse haven nu weer een flinke stap neemt om de haven duurzamer te maken.”

APMT MVII is nu al een CO2-emissievrije terminal, met gebouwen en terreinen die energiezuinig en milieuvriendelijk zijn. Het gros van de gebruikte apparatuur, waaronder de volledig elektrische Lift Automated Guided Vehicles (L-AGV’s), draagt bij aan dit duurzame karakter. Deze voertuigen, die containers vervoeren, rijden op groene stroom opgewekt door windenergie en zorgen voor minimale geluidsoverlast.