Pexels Vjgalaxy 9042606 800X280

Navalia 2024

Beurs 21 - 23 mei 2024

Dé maritieme scheepsbouwbeurs van Spanje waar de gehele Spaanse industrie samenkomt. De afgelopen 2 edities organiseerde NMT een succesvolle handelsmissie rondom deze beurs. Op veler verzoek komt er nu een NL Paviljoen. Ga jij met ons mee om jouw bedrijf en de Nederlandse maritieme maakindustrie te vertegenwoordigen? Meld je aan

Kosten per m2
  • NMT-leden: € 585,- excl. BTW.
  • Niet-leden, € 685,- excl. BTW.
  • Prijzen zijn exclusief reis- en verblijfskosten.
  • Minimale afname van 12m2 per bedrijf.
Deelname is inclusief
  • Standbouw inclusief uiting van je bedrijfslogo en -naam
  • Stand inventaris, elektra en verlichting
  • Gezamenlijke centrale lounge met catering (inclusief lunch)
  • NL netwerkreceptie
  • Aanbod NMT reis- en transportarrangement
  • Gezamenlijke PR
  • Ondersteuning vanuit NMT
Over de beurs

Het NL Paviljoen staat in hal H, die nieuw wordt toegevoegd aan Navalia. De hal ligt links van de hoofdingangen het NL Paviljoen van ligt direct bij de ingang van de hal, naast ACLUNAGA, de maritieme branchevereniging van Galicië.  In 2022 waren 400 exposanten aanwezig en meer dan 25.000 bezoekers. Het aantal internationale bezoekers steeg zelfs met 20%. 

Subsidie voor mkb’ers

Mogelijk komt jouw bedrijf in aanmerking voor de SIB Subsidie Collectieve Activiteit. De subsidie bedraagt 50% van de kosten, tot een maximum van € 2.500,-.Klik hier voor meer informatie.

Marktinformatie

PYMAR, een organisatie waar 16 kleine tot middelgrote scheepswerven bij zijn aangesloten, laat weten dat er in 2021 orders voor de bouw van 23 schepen zijn binnengekomen. De orderintake bestond onder andere uit offshore wind gerelateerde werkschepen en onderzoeksschepen. Eind 2021 telde het orderboek ongeveer 45 schepen, in totaal 291.274 CGT. 85% van het aantal CGT onder constructie is voor export.

Locatie werven en scheepstypen
De scheepsbouwactiviteit in Spanje is voornamelijk geconcentreerd in Galicië, Asturië en Baskenland. Spaanse scheepsbouwers zijn onder andere sterk in het bouwen van vissersschepen. De Spaanse vissersvloot is één van de grootste van Europa. Klanten voor vissersschepen komen uit Spanje zelf, maar ook uit andere landen. Ook worden er in Spanje passagiersschepen/ ferry’s, werkboten (voor o.a. offshore) en sleepboten gebouwd. Naast de civiele scheepsbouwsector zijn enkele Spaanse scheepsbouwers ook actief op het gebied van de bouw van marineschepen (Navantia) en onderzeeërs.

Refits en reparatie van jachten
Op het gebied van superjachtbouw zijn Spaanse werven niet erg actief. Daarentegen worden er wel veel reparatiewerkzaamheden, onderhoud en refits uitgevoerd, voornamelijk bij MB92. Maar Spanje scoort ook hoog door de aanwezigheid van een refit-hub in Palma de Mallorca, waar zowel STP als Astilleros de Mallorca actief zijn. Met 165 refits van superjachten in 2021 staat Spanje op plek nummer vier van de wereld. Daarnaast is Spanje een topbestemmingen voor refits van jachten langer dan 60 meter.

Reparatie- en/of onderhoudswerkzaamheden van zeeschepen
Spanje heeft werven gelegen aan zowel de Atlantische Oceaan als ook de Middellandse Zee. Ook grenst Spanje aan de Straat van Gibraltar, één van de drukst bevaren waterwegen ter wereld. Een ideale locatie voor een scheepseigenaar om onderhoud te plegen aan haar schip. In 2021 werden er ongeveer 900 reparatie- en/of onderhoudswerkzaamheden verricht voor in totaal 450 miljoen euro. De omzet was 30 procent hoger dan 2020 en 15 procent hoger dan het gemiddelde over de laatste vijf jaar. Ook zijn Spaanse werven actief op het gebied van refit en conversie. Denk hierbij aan het verlengen van vissersschepen en de hermotorisering van schepen.

Overtuigd? Meld je dan aan

Deelnemers Navalia 2024