Dit evenement is geweest Bekijk komende evenementen
Voltooid, rechts vindt u enkele alternatieven

SMM Hamburg – Digitaal

Door de Corona pandemie is het voor veel bedrijven over de wereld onmogelijk om deel te nemen aan een fysiek evenement. Dit heeft SMM doen besluiten om digitaal te gaan. Vanaf uw thuis kantoor kunt u de live stream volgen van de SMM conferentie bestaande uit een gevarieerd programma.

Klik hier voor meer informatie.

SMM Digital zal alleen bestaan uit een online conferentie. Er komt geen online exposanten platform.

De Duitse markt

De Duitse scheepsbouwsector is al sinds jaren één van de meest succesvolle ter wereld. Duitsland bouwt voornamelijk grote zeegaande cruiseschepen, jachten en marineschepen. Daarnaast is het land actief in het segment van luxe riviercruiseschepen. De orderboeken ten tijde van het vierde kwartaal van 2018 laten zien dat Duitsland de nummer 5 is van de wereld als er gekeken wordt naar het aantal Compensated Gross Tonnage (CGT) van de zeegaande schepen. China staat op nummer 1 gevolgd door Zuid-Korea, Japan en Italië. Ongeveer een kwart van het Europese orderboek in CGT valt toe te rekenen aan Duitsland.

De drie grootse scheepswerven in Duitsland zijn die van Meyer Group in Papenburg, MV Werften in Wismar en FSG in Flensburger. Op het moment van schrijven heeft Meyer Werft in Papenburg zeker 13 orders voor cruiseschepen en staat het bedrijf op nummer 6 van grootste scheepswerven als er gekeken wordt naar het aantal CGT in de orderboeken. Ter indicatie, het Zuid Koreaanse Daewoo (DSME) staat op nummer 1 en is ongeveer 3 keer zo groot. Voornamelijk de werven die zich toeleggen op grote cruiseschepen hebben orders lopen tot aan 2023. Meyer Group maakt naast de grote ook weer wat kleinere cruiseschepen. FSG, in handen van de Noorse aandeelhouder Siem Industries, heeft een aantal hoogwaardige ferry orders bemachtigd.

De jachtbouw in Duitsland richt zich in hoofdzaak op de allergrootste jachten en hebben het de laatste tijd goed gedaan qua nieuwe orders. Onder andere Lürssen, Nobiskrug en Abeking & Rasmussen doen het goed. Lürssen heeft inmiddels negen locaties in Duitsland, waar behalve nieuwbouw van jachten ook refits van jachten plaatsvinden alsmede nieuwbouw van marineschepen en reparatie van zeeschepen. Ook Abeking & Rasmussen is naast de bouw van jachten gespecialiseerd in marineschepen (zoals mijnenvegers), cruiseschepen en refits. Recent opende Abeking & Rasmussen nog een nieuwe bouwhal van 125m lang. Naast bovengenoemde werven zijn er nog twee partijen die zeer grote en opvallende jachten opleveren: Lloyd Werft uit Bremerhaven en Peters Werft uit Wewelsfleth.

De ‘Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau’ (VDMA) laat in een recent rapport weten dat de maritieme toeleverancier industrie voor de scheepsbouw en de offshore industrie in Duitsland werkgelegenheid biedt voor 63500 werknemers verdeeld over circa 400 bedrijven. De omzet van de maritieme toeleverancier industrie daalde vanaf 2015 drie jaar op rij. Uit de prognose over 2018 blijkt de omzet ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van 2017. De jaarlijkse omzet is rond de 10 miljard euro en het export deel daarvan ligt rond de 75 procent.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Trade Promotion Manager Joëlla Lucas via T 088 44 51 024 of E lucas@maritimetechnology.nl.